Вимоги до сучасного уроку іноземної мови. Схема аналізу компетентнісного уроку.
Урок іноземної мови є основною організаційною одиницею навчального процесу
, його частиною і водночас самостійною , цілісною ланкою. Вимоги до уроку
випливають з цілей, змісту та технологій навчання ІМ в школі:
1. Мовленнєва спрямованість уроку
Визначення мовленнєвої діяльності як основного об’єкта навчання передбачає
формування чотирьох видів цієї діяльності:
· слухання;· говоріння ;· читання ;· письма.
·
2. Комплексність уроку ІМ
На уроці ІМ всі аспекти мови – фонетичний, граматичний,
лексичний-вивчаються взаємопов'язано, взаємозумовленим є навчання видів
мовленнєвої діяльності. Кожна доза мовного матеріалу повинна опрацьовуватись в
усіх видах мовленнєвої діяльності.
3. Іноземна мова-мета та засіб навчання
4. Висока активність розумово-мовленнєвої діяльності учнів
5. Різноманітність форм роботи учнів
Учень є сьогодні суб'єктом навчання, тому актуальним є застосування таких
форм, які інтенсифікують навчання, спонукають до активної роботи кожного учня і
разом с тим дають йому можливість самому регулювати темп та умови виконання
діяльності. Особливий ефект дає поєднання індивідуальних форм роботи з
колективними. До індивідуальних форм відносять роботу у фронтальному режимі:
відповіді учнів по черзі, опитування окремих учнів, індивідуальне-масове
тренування, а також говоріння у режимі «учень-диктор» тощо. Колективні форми
роботи охоплюють колективно-масове тренування в парах без змін або зі зміною
партнерів ( прийоми «шеренги», «натовп») та в малих групах хорове реплікування
в режимі в режимі «група-група»,»група-один учень», «один учень-група».
6. Мотиваційне забезпечення навчальної діяльності
Мотивація – цє спонукальні сили до вивчення ІМ. На уроці вони
забезпечується рядом факторів:
матеріал, що використовується на уроці повинен бути цікавим, відповідати
смакам та уподобанням учнів;
· прийоми
роботи з навчальним матеріалом повинні приваблювати учнів;
· учень
повинен усвідомлювати рівень своєї успішності у вивченні іноземної мови. На
мотивацію навчання позитивно впливає сприятливий психологічний клімат на уроці.
Структура уроку відбиває закономірності процесу навчання, його
логіку. На сучасному компетентнісному уроці іноземних мов ми
використовуємо інноваційні методики та технології навчання. Такий урок містить
в собі певні поля.
В першому полі – полі цілепокладання виявляються
цілі і завдання суб’єктів діяльності на уроці, тобто вчителя та учнів. Вони
мають бути діагностованими, реальними, точними, свідомими, описувати
бажаний результат, спонукати до дій. Вчителю необхідно враховувати інтереси і
потреби учнів
Прогнозування мотиваційного поля є необхідною передумовою успішності
навчальної діяльності на уроці. Мотивація включає всі види спонукань: мотиви,
потреби, інтереси, цілі, прагнення, мотиваційні установки тощо.
Змістове поле компетентнісного уроку обумовлює відповідність вивчаємого
матеріалу вимогам державної програми, віковим особливостям учнів, вимогам
науки, особливостям сприйняття інформації учнями. Зміст уроку можна поділити
відповідно до завдань формування компетентностей на дві частини: теорія –
поняття, процеси, формули, факти і т.п. ; практика – уміння і навички, що
відпрацьовуються під час вивчення певної теми, практичне
застосування знань у конкретних ситуаціях.
Технологічне поле включає вибір форм і методів навчання та їх
відповідність меті, змісту , результатам і рефлексії. У цьому полі знання
учнів стають способом активної діяльності, ініціативністі та
відповідальністі. Вчитель стає організатором співдружності, консультантом,
порадником, керуючим пошуковою діяльністю учнів, яка повинна бути різноманітною
і спрямованою на формування предметних, загально предметних і ключових
компетентностей школярів. 90% часу на уроці повинен говорити і
працювати учень. Сучасний урок характеризується використанням інтерактивних
технологій.
Як елемент педагогічного супроводу навчально-виховного процесу емоційне
поле передбачає реалізацію цілеспрямованого емоційного впливу на учнів з метою
розвитку певних особистісних якостей та формування позитивного ставлення до
навчальної діяльності.
Рефлексивне поле - це усвідомлення учнями отриманих результатів на уроці. Воно
створює умови для самовираження учнів, ініціює різноманітні види діяльності.
Рефлексія, з точки зору сучасної методики викладання іноземних мов, дає
можливість чітко і виразно закріпити в свідомості учнів досягнутий результат.
Найбільш доцільно проводити рефлексію у вигляді колективного обговорення через
підготовлені вчителем запитання.
На сучасному компетентнісному уроці іноземної мови не слід забувати
про використання сучасних здоров’язбережувальних технологій, тому що за даними
досліджень психологів, педагогів та медиків іноземна мова належить до групи
найбільш важких предметів (друге місце після математики), що вимагають значного
напруження нервової діяльності учнів.
Отже, компетентнісний підхід є орієнтиром національної системи
освіти, оскільки через «поля» компетентнісного уроку ефективно формуються
компетентності учнів як інтегрованого результату навчання.
Аналіз компетентнісного уроку
Дата |
Школа |
|||||||
Клас |
Предмет |
|||||||
Учитель, який проводить урок |
Учитель, який аналізує |
|||||||
Поле ціле
визначення |
Коментар |
|||||||
Цілі уроку (очікувані результати) |
Мета
визначена в традиційній формі |
Формулює
вчитель |
Спільно з
учнями |
|
||||
Неможливо виміряти, неконкретні |
Вимірювані, чіткі,
конкретні |
Чи
відображають структуру компетентності? (пізнавальна,
діяльнісна, емоційно-ціннісна
складові) |
|
|||||
Мотиваційне
поле |
Коментар |
|||||||
Відсутнє |
На
організаційно-мотиваційному етапі |
Покрокова
мотивація |
|
|||||
Емоційне
поле уроку |
Коментар |
|||||||
Учитель не
звертає увагу на емоційний бік |
Емоційне налаштування лише на
початку уроку |
Учитель постійно
враховує емоційний стан учнів, регулює його різними способамі |
|
|||||
Змістове поле |
||||||||
Відповідність змісту уроку
навчальній програмі |
|
|||||||
Відповідність змісту уроку
поставленій меті |
|
|||||||
Науковість, доступність |
|
|||||||
Технологічне
поле |
||||||||
Які методи застосовані? (пасивні,
активні, інтерактивні) навчання - створення
учнями освітнього продукту; - взаємодію
учнів; - створення
ситуації успіху; - створення
діалогічного простору; - вибір
учнями виду діяльності; - виконання
творчих завдань? Як саме? |
|
|||||||
Відповідність форм, методів,
прийомів компетентнісному підходу? |
Форми, методи, прийоми сприяють
набуттюучнями досвіду |
|||||||
Форми, методи, прийоми сприяють
формуванню ціннісних орієнтацій учнів |
||||||||
Забезпечують включення учнів
як суб’єктів діяльності лише на окремих етапах уроку |
||||||||
Забезпечують включення учнів
як суб’єктівдіяльності протягом усього уроку |
||||||||
Рефлексивно-оцінювальне
поле |
||||||||
Відсутнє |
|
|||||||
Які види рефлексії були
запропоновані? ( змісту, діяльності, емоцій, їх поєднання) |
|
|||||||
Якому оцінюванню надавав перевагу
вчитель? (само оцінюванню, взаємо оцінюванню, оцінюванню педагогом) |
||||||||
Відповідність оцінювання вимогам
критеріїв |
||||||||
Результативність
компетентнісного уроку |
Немає коментарів:
Дописати коментар